Böcker lästa 2018
Jag älskar ju diverse bokslut. Och listor som jag kan summera. Varje år för jag därför en lista över böcker som jag har läst under året. (Dessa har jag samlade i en anteckningssida på Evernote). Så jag kan lätt titta tillbaka hela vägen till 2009, då jag började med dessa listor. Och jag kan glatt konstatera att jag har aldrig läst så många böcker under ett år som i 2018! Mycket tack vare mina mammalediga promenader med en ljudbok i hörlurarna – så tacksam för denna uppfinning. Hela 23 lästa böcker i år!
Säg mig vilka böcker du läser så ska jag tala om för dig vem du är. Av den anledningen tycker faktiskt att det är lite jobbigt att outa min boklista. Men jag har bestämt mig för att våga, så här kommer den:
MÅNAD
|
BOKTITEL
|
FÖRFATTARE
|
|
1
|
Januari
|
Omgiven av idioter
|
Thomas Ericsson
|
2
|
Januari
|
Walking Meditation
|
Annelena Mellblom
|
3
|
Februari
|
Attraktionslagen
|
Ester Hicks, Jerry Hicks
|
4
|
Mars
|
Mera självkänsla
|
Mia Törnblom
|
5
|
April
|
Status 12
|
Martin Melin
|
6
|
April
|
Elon Musk – Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid
|
Ashlee Vance
|
7
|
Maj
|
Framgång och kris
|
Lars Leijonborg
|
8
|
Maj
|
Ta plats – med ansvar och generositet
|
Mia Törnblom
|
9
|
Maj
|
Vem fan är han??
|
Daniel Redgert
|
10
|
Juni
|
Framgångsboken
|
Alexanser Pärleros
|
11
|
Juni
|
Den pragmatiske idealisten
|
Magnus Ståhlberg
|
12
|
Juli
|
Kvinnorna som äger börsen
|
Natalie Eriksson
|
13
|
Juli
|
Aktier – 3 steg till ekonomiskt oberoende
|
Ola Lauritzson
|
14
|
Augusti
|
Så här blir du miljonär i hängmattan
|
Per H Börjesson
|
15
|
September
|
12 livsregler: ett motgift mot kaos
|
Jordan B. Peterson
|
16
|
September
|
Konsten att njuta av livet – och ändå få saker gjorda
|
Olof Röhlander
|
17
|
Oktober
|
Linjen
|
Elise Karlsson
|
18
|
Oktober
|
Total Recall
|
Arnold Schwarzenegger
|
19
|
Oktober
|
Economista
|
Isabella Löwengrip, Pingis Hadenius
|
20
|
November
|
Year of Yes – how to dance it out, stand in the sun and be you own person
|
Shonda Rhymes
|
21
|
December
|
Vem gråter vid din grav?
|
Robin Sharma
|
22
|
December
|
Mammorna
|
Alexandra Pascalidou
|
23
|
December
|
Hon är inte jag
|
Golnaz Hashemzadeh
|
Av dessa har jag tidigare skrivit om Economista. De andra ekonomiböckerna kommer jag återkomma till framöver när jag ska skriva om aktier och fonder. Av de 23 böcker som jag har läst är alltså endast 2 rent skönlitterära böcker. Resten är faktaböcker av något slag: ekonomiböcker, biografier och självhjälps-/ motivationsböcker. Jag är en sådan nyttomaximerare…kan inte tillåta mig att läsa något som ”endast” är avkopplande utan måste lära mig något av boken. Även Martin Melins bok läste jag med tanken att jag ville lära mig mer om de patrullerande polisernas vardag… Å andra sidan så tittar jag en hel del på diverse serier så jag inbillar mig att jag får den sortens fantasieggande input den vägen. Men böcker är alltid böcker och går inte att ersätta med något annat. Faktiskt.
Det finns en bok som jag bokstavligen sträckläste under en kväll. Jag hittade den i vår tvättstuga, där vi har en bokbytarhylla (mitt initiativ!:). Och där fanns den. Jag tog upp den när jag väntade på tvätten och sedan kunde jag bara inte sluta läsa. Den hade något speciellt över sig. Den handlar om gränsen mellan att ha ett jobb och utanförskapet när man inte har det. Den beskrev så bra hur det kändes. Och en kärlekshistoria förutom detta. Dessutom flera träffande beskrivningar av ordning:) Hade aldrig hört talas om den tidigare och skulle aldrig hitta den annars så tack till dig som la den i tvättstugan! Det blev en mycket sen kväll den kvällen jag hittade den.
En annan bok som jag hittade i tvättstugan precis innan vi åkte iväg och som jag också sträckläste mig igenom när jag kunde medan jag hade influensa var ”Hon är inte jag” av Golnaz Hashemzedah. Jag kände till henne sedan tidigare och blev väldigt nyfiken på hennes historia. Hon är den första kårordföranden på Handelshögskolan av utländsk bakgrund – dessutom kvinna. I boken berättar hon allt från hur hon kom till Sverige, om hela hennes uppväxt i en småstad utanför Stockholm till kårordförandetiden och det första jobbet. Jag vet inte hur verklighetstrogen denna bok är, men den är i vilket fall skriven på ett väldigt säreget och poetiskt sätt. Jag kände igen mig en hel del i den.
Ytterligare en bok som jag också hade svårt att lägga ifrån mig är Alexandra Pascalidous ”Mammorna”. Det är en riktig ögonöppnare och ger insyn i utanförskapsområden samt problematiken kring utanförskapet – sett ur mammornas perspektiv och genom deras berättelser. Det är en viktig bok som jag hoppas att många läser. Den väcker många känslor och ställer samhällsviktiga frågor.
Årets mest upplyftande bok måste vara Shonda Rhymes ”Year of Yes – how to dance it out, stand in the sun and be you own person”. En sådan pärla! Shonda Rhymes är manusförfattare av succéserierna Grey’s Anathomy, Scandal och How to get away with Murder. En sådan underbar person som både berättar om sitt liv och karriär samt delar med sig av en massa klokskap. Den är personlig, varm, rolig och inspirerande samtidigt som den också är allmänbildande.
Just nu lyssnar jag mig igenom Michelle Obamas självbiografi. Ytterligare en biografi med andra ord.. 🙂
Vilka böcker har ni läst under 2018? Och vilka är de bästa som ni kan rekommendera? Gärna skönlitterära då jag vill gärna läsa mer av dessa:)
/Paulina
Har sparat i den digitala bokhyllan! Tack för tipset Jennie!
Jag hinner väldigt sällan läsa, men däremot har jag en lång lista på böcker jag planerar att läsa, och har börjat på men inte hunnit färdigt. Den av dessa som jag ser mest fram emot är The god of small things. Annorlunda språk och en annorlunda historia, helt klart. Kika in den! 🙂
Måste bara vara en språkpolis och säga att Shonda Rhimes succèserie faktiskt heter GREY`S Anatomy 😉
Tack! Ska genast ändra!
Jag har lyssnat på 108 ljudböcker 2018. Galet!! Jobbar som ambulanssjuksköterska så jag har ofta en hel del tid att lyssna på ljudböcker mellan larmen plus att jag alltid lyssnar på alla hundpromenaderna och vid städning, matlagning osv.. Lyssnade mycket på serier som tex Lee Child (Reacher-serien), böckerna om Sonja (Åsa Hellberg), serien om barnmorskan Cecilia (Katerina Janouch), men bästa var nog böckerna om Hervor och Mirjam (Marianne Cedervall). Humor, kärlek, spänning och värme rakt igenom! Sedan är ju Livet efter dig mfl (Jojo Moyes) jättebra och lite sorgliga. Och för evigt favoriten Fredrik Backmans alla underbara böcker som jag lyssnat på om och om igen!!
Wow! Det var verkligen en sjukt massa böcker! Riktigt imponerande att du verkar ta varje tillfälle i akt för att just lyssna på böcker! Nu blev jag ännu mer peppad:) Och tack för alla tipsen!
Det där var en jättefin boklista! Bravo! säger jag! Kul att Du kan lyssna på böcker, trots att Du har småbarn! Fint!
Tack snälla:) Känner mig liite tråkig som enbart läser fakta, så det var kul med din kommentar:)
Jag har använt appen Goodreads där man kan skapa listor med böcker man vill läsa och böcker man har läst. Man kan recenssera böcker och få tips inom sina favoritgenres. En jättebra app! Jag har läst:
Finn din livsuppgift; med munken som sålde sin Ferrari – Robin sharma
Kan man dö två gånger – Leif gw Persson
Två systrar; ett reportage – Åsne Seierstad
Den värld som var vår – Dennis Lehane
Mig äger ingen – Åsa linderborg
Steve Jobs – Walter issacson
Hjärnstark – Anders Hansen
Störst av allt – Malin Persson giolito
Omgiven av idioter – Thomas Eriksson
Som om du inte fanns – kate eberlen
Factfulness – hans rosling
Två systrar är en gripande skildring om två unga flickor som värvad till IS. En sann historia som grep mig mycket. Även Malin giolitos bok störst av allt var riktigt bra.
Tusen tack för apptipset och din lista! Fastnade direkt på nr 1 – faktabok så klart:) Men ska ge de andra en chans också!