Böcker lästa under 2019
God fortsättning på er! Hoppas att ni spenderade både Julen och början på det nya året på det bästa tänkbara sätt!
På tal om sociala medier detox som jag bloggade om förra veckan så har jag varit ganska bortkopplad från dessa. Bland annat eftersom jag är bortrest med familjen och gärna vill ha kvalitetstid med dem. För första gången på jag vet inte hur länge har jag varit borta från bloggen på en vecka. Och jag har inte ens hunnit göra mina nyårsmål, vilket jag alltid gör. Men det kommer – så fort jag har kommit hem:) Däremot så skriver jag under året ner böcker som jag har läst (och tipsar om vissa av dem på Instagram). Det tycker jag är roligt att titta tillbaka på när året är slut. Det ger mig en kul tillbakablick samtidigt som det under året faktiskt sporrar mig att läsa eller lyssna på fler böcker. Förra året la jag för första gången upp min årliga sammanställning på bloggen där jag landade på 23 lästa böcker per år och en insikt över att jag läser för få skönlitterära böcker. Har det blivit någon ändring på det då?
Antal
|
MÅNAD
|
BOKTITEL
|
FÖRFATTARE
|
1
|
Januari
|
Min historia
|
Michelle Obama
|
2
|
Februari
|
Feministfällan
|
Nina Åkestam
|
3
|
Mars |
Brott kan ej styrkas
|
Martin Melin |
4 | April | Finna sig | Agnes Lidbeck |
5 | Maj | Förlåten |
Agnes Lidbeck
|
6
|
Maj
|
Drunkna inte i dina känslor
|
Doris Dahlin, Maggan Hägglund
|
7
|
Maj
|
En bur av guld
|
Camilla Läckberg
|
8
|
Maj
|
Miljardmakarna
|
Emma Ahlén Pouua
|
9
|
Juni
|
Secrets to creating passive income
|
EJ Thornton & John Clark Craig
|
10
|
Juni
|
Det nya Sverige – min vision, min väg | Nyamko Sabuni |
11
|
Juli | Grit – konsten att inte ge upp | Angela Duckworth |
12
|
September
|
Potatisskallen | Robert Hannah |
13
|
September | Hudbibeln | Johanna Gillbro |
14
|
Oktober | Hälsorevolutionen | Maria Borelius |
15
|
Oktober | Döstädning | Margareta Magnusson |
16
|
November
|
Och världen skälvde | Ayn Rand |
17
|
November
|
Steve Jobs – en biografi
|
Walter Isaacson
|
18
|
November
|
Sanningens ögonblick
|
Annie Lööf
|
19
|
December
|
Scener ur hjärtat
|
Marlena Ernman
|
Hmm.. Låt oss räkna. Färre lästa böcker i år mot f g år. Men då var jag i och för sig mammaledig (mycket dålig benämning för övrigt om ni frågar mig. Man är definitivt inte mammaledig – man är ju 100% mamma då, vilket i sin tur per definition inte innebär någon som helst ledighet. Hur som helst…). Låt oss sammanfatta utifrån genre så gott det går:
6 st biografier, 7 st faktaböcker (där både Hälsorevolutionen och Döstädning är självbiografiska faktaböcker kan man väl säga), 5 st skönlitterära böcker (varav Potatisskallen av Robert Hannah också till stor del är självbiografisk – riktigt bra, rolig och mycket viktig för övrigt då den skildrar utvecklingen i våra utanförskapsområden, så jag rekommenderar den verkligen) samt 1 deckare.
Jag tycker att jag ändå har gjort framsteg på den skönlitterära fronten. Dessutom är ”Och världen skälvde” över 1200 sidor lång, vilket ju är som 3-4 böcker. Jag påbörjade den faktiskt redan 2918 men hann aldrig läsa färdigt den då. Den är helt fantastisk för övrigt, så jag rekommenderar den varmt också. Jag slutförde även Steve Jobs självbiografi, som jag faktiskt redan påbörjade 2016 (!). Agnes Lidbecks bok ”Finna sig” var så bra att jag var tvungen att även läsa hennes andra bok ”Förlåten”. ”Att finna sig” är ett mästerverk med något för abrupt slut för min smak möjligtvis, men verkligen bra och insiktsfull. Och språket!
De flesta böcker som jag har läst under 2019 har varit riktigt bra. De är så olika så de är egentligen svåra att jämföra. Jag skulle kunna skriva mycket mer om dem, men vet inte om det är intressant för er. Är det någon specifik bok ni vill veta mer om så är det bara att fråga:) En sak däremot som jag själv finner lite intressant är att författarna av de böcker som jag har läst är 15 kvinnor och 4 män:)
Deckare är för övrigt uppenbarligen min sämsta gren vad gäller böcker. Kanske för att jag är ganska kräsen av mig. Men jag har redan en på min läslista som jag tror kommer att bli en storsäljare – ”Efter så många år” av Göran Sällqvist. En lovande debutant som är en en f d narkotiskaspanare så han vet vad han skriver om:)
Och så har jag gett ut en egen bok under 2019:)
Vill ni tipsa om några bra böcker som ni har läst eller hört något bra om och därför planerar att läsa?
/Paulina
Hej Paulina! Jag läste också Finna sig och tyckte också den var fantastisk! Förlåten nådde inte riktigt samma höjd, men är mycket nyfiken på vad författaren gör härnäst.
Om du gillade Finna sig skulle jag vijla tipsa om Syskonen av Tessa Hadley och Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson. Båda relationsdramor som inkluderar syskon, föräldrar och allt det där som kan skava sinsemellan.
En annan bra men ganska jobbig bok jag läste under 2019 var Nickelpojkarna av Colson Whitehead. Baserad på sanna och tyvärr ganska så fruktansvärda historier, vilket kanske tilltalar den som gärna läser mer realistisk fiktion. Väldigt väldigt tänkvärd och aktuell trots att den utspelar sig på 60-talet.
Och så tror jag att du verkligen skulle gilla Allt jag inte kan säga av Emilie Pine. Sex självbiografiska berättelser om bl a alkoholism, självupptagenhet, psykisk ohälsa, barnlöshet, menstruation, självhat och sexuellt utnyttjande. Det är (kanske särskilt som kvinna och mamma) väldigt befriande att läsa något så öppet skrivet om dessa till stor del tabubelagda ämnen. Jag gav den högsta betyg på Goodreads efter jag hade läst den.
Så, det var några tips från en ganska så städtokig men bokälskande bibliotekarie i Norrland 🙂
/Maria
PS: Tack för dina boktips också! En bra inspiration för andra läsare, mig inkluderad.